Automobily před sto lety

Konec minulého století na silnicích.

Na silnicích a v ulicích měst v této době k velocipedům přibyly první automobily.

Automobily našly největší oblibu ve Francii.

M. Léon Auscher - zakladatel turismu ve Francii řídí automobil Morse


 

 

Nejrychlejší Panhard - Levasson  - 25 km /hod

   První závody automobilů se konaly v roku 1894 na trati Paříž - Rouen   dlouhé 126 km, v roce 1895 na trati Paříž -Bordeaux na vzdálenost 1200 km. Druhého závodu se účastnily vozy parní vozy s výbušným motorem a jeden s motorem elektrickým.
První cenu získal automobil Peugeotův. Parní vozy cestou ztroskotaly, utrpěly zdrcující porážku.


Paříž r. 1898, na obr. dole je stanice pro dobíjení akumulátorů elektrických automobilů

První vozy měly kola se železnými obručemi, závodní automobily už měly plné obruče gumové, a některé dokonce pneumatické, nafukovací. První pneumatiky byly z jednoho kusu, teprve později se začaly vyrábět z duše a pláště.

Jen s malým zpožděním se začalo s výrobou automobilů u nás. Roku 1897 byl v Kopřivnické továrně na železniční vozy postaven náš první automobil, nazvaný President.
Na jaře roku 1898 ujel President úspěšně trať Kopřivnice - Vídeň (328 km) průměrnou rychlostí 17 km za hodinu. Byl pak vystaven na vídeňské výstavě automobilů.

 



Motocykly

První konstrukce motorové dvojkolky ve Francii se neosvědčila. Francouzská firma Werner Fréres zkonstruovala dvojkolku, ktrerá se rovněž neujala. Hlavní vada spočívala v tom, že nejtěžší část celé konstrukce - motor byl umístěn na vidlici kola, a tím se stal stroj špatně řiditelným. Také zapalování bylo nespolehlivé a dokonce nebezpečné pro jezdce.
Český motocykl vyjel po prvé do světa roku 1899 z Mladé Boleslavi, z dílny Václava Laurina a Václava Klementa. Byl to dokonalý evropský motocykl, schopný běžné jízdy po silnicích.

Česká továrna Laurin & Klement učinila úspěšný pokus a podařilo se jí dát do prodeje dvojkolku, která předčila vše, co bylo doposud vyrobeno. Motocykl Slavia je první stroj tohoto druhu v celém tehdejším Rakousko Uhersku a Německu.
"Stavba je naprosto solidní, rám zhotoven ze silných ocelových trubek, vidlice zvlášť zesílena, pneumatické obruče francouzské známky Vital o síle 50 mm a pohodlné sedlo zamezují otřásání. Neobyčejně účinná je pásová brzda. Benzinový motor je v rámu prakticky konstruovaném. Úplně spolehlivý je elektromagnetický zapalovač, který pracuje bez baterie a akumulátorů, a je vyloučeno nebezpečí exploze."- píše se v dobovém tisku.
Tyto a ještě jiné vynikající vlastnosti má první motocykl, vyrobený na českém území, se kterým je možno ujeti stovku kilometrů bez únavy. Kromě dvojkolky pro jednoho jezdce o síle 1 1/4 Hp vyrábí se ještě druhý typ o síle 1/ 3/4 HP, který může být spojen s elegantním závěsným vozíkem pro spolujezdce. Dobový tisk ještě uvádí spotřebu benzinu - pro 100 km za 50 - 55 krejcarů. Cena motocyklu je 480.- zlatých za slabší a 520.- zlatých za silnější stroj, cena přívěsného vozíku podle úpravy činí 90 až 160 zlatých.

Z CD ROM Cesta časem do roku 1900