Anketa 

Chlapci a děvčata!

V rubrice O vás se objevují články, které od vás dostaneme. Součástí této rubriky je dotazník o neoblíbených předmětech. Je zajímavé sledovat, které předměty nemáte rádi. Čekali jsme, že to bude nejvíce matematika, ale není tomu tak. Překvapivě v nižších ročnících je to vlastivěda, která vede v neoblíbenosti.
Vyzvali jsme na www stránkách učitele, co oni na to. Bohužel, nedostali jsme ani jeden názor. 

Pokusím se na tuto otázku odpovědět sama, i když, podotýkám, vlastivědu jsem nikdy neučila, tudíž můj názor nemusí být směrodatný. Možná, vy sami, děti a mládež dovedete moje slova posoudit a případně na ně odpovědět.
Takže se do toho pustím. Rozeberu podle mého názoru příčiny vašich neúspěchů , 
a pak se zamyslím, co s tím dělat.

1.Řekla bych, že velkým vaším nepřítelem při školních odpovědích nejen ve vlastivědě je to, že neumíte mluvit. Možno máte v hlavě ty správné myšlenky, možná umíte to, co se po váš žádá, ale neumíte se rychle vyjádřit. To může být příčinou toho, že než se dostanete k odpovědi, učitel vaše vystoupení hodnotí jako nedostatečné.

2.Předmět je pro vás nezajímavý
Vlastivěda by měla být na prvním místě v zajímavosti předmětů. 
A jestliže není, je zde nějaká obrovská chyba, velký zakopaný pes, jak se říká.
Chyba je logicky buď na straně školy a učitele, nebo na vaší.
Učitel by měl tento předmět podávat zajímavě a svým individuálním způsobem, ale i vy byste se měli hodně dotazovat na různé věci, které se předmětu týkají. Váš zájem by určitě zlepšil vaše znalosti. A toto chce opět pozornost z vaší strany při výkladu učitele. Když se budete víc zamýšlet nad tím, o čem vlastivěda je, jistě vás tyto otázky napadnou a není možné, abyste na tomto předmětu nenašli mnoho zajímavostí a dokonce zalíbení!

Tak co s tím ????

Co se týká bodu 1. 
Všeobecně děti v dnešní době, a nejen děti, mají menší vyjadřovací schopnost. Řeč mluvená i psaná se zjednodušuje. Píšeme na počítači, chceme to mít co nejdříve, píšeme SMS, které musí být krátké. Díváme se hodně na televizi, kde se nám předkládá hodně hotových příběhů a není ani čas, "zpracovat je" vlastním myšlenkovým pochodem, který by rozšiřoval schopnost slovního vyjadřování.
Jediná rada: Psaní slohových úloh ve škole nestačí. Zkuste si, ve volných chvílích, třeba před usnutím, nebo při nějaké manuální činnosti, v duchu vyprávět příběh. Například obsah filmu, nebo si jen tak vymýšlejte. Představujte si, že píšete knihu. Když to budete dělat důsledně nějaký čas, uvidíte, že se vám to zalíbí a zlepší se vaše schopnost vyprávět i ve škole, když to budete potřebovat.

K bodu 2. 
Je taková rada - čtěte!!!  Čtěte knihy i časopisy, ze kterých se dozvíte nové věci 
a zamýšlejte se nad nimi, zajímejte se o věci okol vás. Přece vlastivěda je o vašem kraji, zemi, práci lidí, o přírodě. Toto všechno se vás týká, vás jako dětí, ale bude se vás to týkat ještě víc, když vyrostete. A to je další důvod, abyste vlastivědu brali vážně a snažili se v ní najít to, co vás zajímá.
Například v rubrice Příroda jsme uveřejnili stručné články o Národních parcích a chráněných územích. Najděte si to vaše území, ve kterém žijete a pokuste se doplnit naše informace tím, co o svém kraji víte.

A co na závěr? Hlavně pro ty, kdo si myslí, že je učitel nehodnotí správně?

Ať už je vaše domněnka oprávněná, nebo ne je zde jediná rada - musíte si říci, že se neučíte pro učitele, ale pro sebe!

Redakce