Proč jablko?

Na tomto místě si budeme psát o škole, o učení, jak se nejlíp učit tak, abychom z toho měli radost.

Proč jsme náš internetový časopis nazvali JABLKO ?

Jablko, jablíčko, nezdá se vám, že už to slovo je milé a optimistické?
Jablíčka se vzpomínají v písničkách, říká se "má tváře jako jablíčka", jablko se vzpomíná i v Bibli. Pro název našeho časopisu je určitě vhodné.
      Ale vybrali jsme je také jako symbol nenásilného seznamování se s fakty, s vědomostmi.
     
Představte si, že ve škole nemáte učení rozděleno do předmětů, a čas do vyučovacích hodin. Váš den by vypadal takto:
       Paní učitelka by vám řekla, abyste si druhý den přinesli do školy jablko. Usedli byste do lavic a nejdříve byste si jablko namalovali. Všimli byste si, kolik různých tvarů a druhů  jablíček  přinesli vaši spolužáci.
      Povyprávěli byste si o tom, jak jablko vyrostlo z květu na ovocném stromě. Také o tom, které další ovoce a ovocné stromy znáte. Všechny ovocné stromy mají listy, ale znáte i stromy jehličnaté? A jak můžeme jablko upotřebit? Co všechno se z jablka dělá? Mošt, kompoty, zavařeniny, atd. To znamená, že jablka konzervujeme, aby vydržela v této podobě i na zimu. Co to znamená konzervovat?
     Čím je jablko jako jídlo prospěšné, co obsahuje, řekli byste si o vitamínech.
Možno, že byste jablka i zvážili, které bylo nejtěžší, které vážilo nejmíň a vypočítali byste, jakou průměrnou hmotnost měla jablka, donesená do třídy.
To jsme se dostali daleko od jablka, že? Ale určitě jste si vše zapamatovali. A víte, že jste se tímto způsobem naučili něco z přírodopisu, kreslení, z  matematiky, a také z chemie? A že to bylo zajímavé, takto se učit!
Ani jste si nevšimli, jak ten čas letí, kolik vyučovacích hodin jsme si tak zajímavě vyprávěli!
Ne, nemohou se zatím rušit předměty, ani vyučovací hodiny. A víte proč to nejde?
Zkuste o tom popřemýšlet a napište nám, co jste vymysleli, a jak by se vám takové učení zamlouvalo.
A teď je čas na jablku si pochutnat!
Jak by se vám líbil takový způsob  vyučování?

Jablko bude pro nás symbolem nenásilného, efektivního učení a vyučování, takového, kdy se naučené nezapomíná a slouží zase k zapamatování dalších informací.

Hana Daňková
Z experimentální výuky uskutečněné v 2.tř. ZŠ - Východoslovenský kraj